14 jul 2010

Stoppen met je verslaving is het halve werk

Zodra je de stap genomen hebt, dat je je leven een omkeer gaat geven aan God. Vooral voor de mensen zoals ik, die een probleem hebben met een verslaving. Een verslaving hoeft niet alleen te betekenen in de zin van voedsel (ik), sigaretten (ik), drugs, medicijnen of alcohol. Verslaving kan ook zijn (wat ik ook heb) het internet (ik), perfectionist, uiterlijk (ik) etc. Alles wat buiten de grenzen valt van in evenwicht zijn.

Zodra je je overgeeft en denkt dat je er nu bent, zal je ervaren, dat dit niet het geval is. Zodra jij je slechte gewoontes in de handen van God heb gelegd, zal je merken, dat je aan je innerlijk, aan je karakter moet gaan werken. Je moet iets afleren en leren in balans te leven. Voor mij, omdat ik met verschillende obstakels zit, moet ik aardig wat nieuwe dingen gaan aanleren. Ik ben zeg maar, veel vergeten, hoe het moet. Hoe moet je normaal leven? Hoe kom je weer in evenwicht?

Hier komt de bijbel goed van pas. De bijbel verteld ons (NT), hoe we moeten zijn en hoe we moeten leven. Jezus is naar aarde gekomen, om voor onze zonden te sterven, zodat wij weer toegang hebben bij de Vader. Dat wij vergeven kunnen worden en dat wij naar de hemel kunnen gaan. Maar Jezus is ook gekomen om ons te laten zien, hoe wij moeten leven. Het enige wat je hoeft te doen is de bijbel te lezen en in praktijk brengen.

Wat je ook moet doen, is nagaan, waardoor jij verslaafd aan iets bent. Je verslaving is niet je probleem! Dit denk je wel, maar dat is het niet! De oorzaak, dat is jouw probleem. Bij mij is het, dat ik altijd een leegte voelde. Ik kom uit een goed gezin, mijn ouders gaven alle liefde van de wereld aan mij. Mijn ouders waren er altijd voor mij en hadden altijd tijd voor mij, toch voelde ik een leegte. Waarvoor ik me vaak voor schaam als ik het zeg, want ik had alles wat mijn hartje begeerde. Toch voelde ik een leegte. Deze leegte heb ik altijd genegeerd, omdat ik vond, dat ik me niet moest aanstellen en ik ik moest me schamen! Ik was gewoon boos op mezelf (heel me leven boos op mezelf en het gevoel dat er iets niet aan mij klopte), dat ik dit altijd voelde! Deze leegte was het gemis van God. Ik miste iets en wat ik miste was God in mijn leven. Niet God op de achtergrond van mijn leven, maar God als Centraal punt in mijn leven. God stond niet op nummer 1. Nu betrek ik God bij alles in mijn leven. Ik doe dit nog maar kort, maar voel nu voor de eerste keer in mijn leven, de leegte niet meer. Ik voel me vervult en dit was niet op te vullen met voedsel, snoep, sigaretten en noem maar op.

God moet je betrekken bij alles in je leven. Ik zelf zit niet meer aan het stuur, want dat gaat niet goed. Mijn leven is het bewijs daarvan. Ik moet God aan het stuur laten en bij alles wat ik doe, moet ik eerst bedenken 'is dit hoe God het van mij verlangd?'. Inplaats ik mijn lichaam vol prop met het verkeerde voedsel, moet ik nagaan, is dit in de wil van God? Is dit goed voor mij? Is het volproppen met suikers en vetten goed voor mij? Nee, want je gaat daaraan dood. Je vermoord jezelf! Wil je dood? Nee! God heeft ons zoveel goeds gegeven. Fruit, groente etc. Je kan lekker eten en dat tegelijk goed is voor jouw lichaam, waardoor jij je gezond en fit voelt. Neem niets tot je, wat je moe, slap en vet maakt. Het maakt je depressief en zwaar ongelukkig. Dit geldt ook voor sigaretten, drugs, alcohol en alles wat overmatig wordt misbruikt. Leer in balans te leven met alles, het zal je een goed gevoel geven. Balans maakt je gelukkig. Niet in balans maakt je ongelukkig.

0 comments:

Een reactie posten