8 jul 2010

Wat geloven de 7de dags adventisten

Ik ben sinds een paar jaar adventist, maar wat houd dat precies in zal je je afvragen. Ik heb even een stuk tekst ge-ctrl-ced en ge-ctrl-ved. De tekst kan je vinden op 7daweb.com. Wil wel de juist info geven natuurlijk.

Het is een hele lap tekst. Kort samengevat, het grote verschil tussen de adventisten en de andere kerken, is dat de kerkdienst op zaterdag is en niet op zondag. Jezus ging ook naar de Sabbat. Jezus heeft nooit de zondag ingevoerd, dit is ingevoerd door de Katholieke kerk. Ik was in het begin best sceptisch toen ik over de Sabbat hoorde. Op zaterdag naar de kerk? Maar ik ben altijd een onderzoekertje, dus ben ik op onderzoek gegaan en het klopte inderdaad. Jezus heeft nooit de zondagdienst in gevoerd. Dit is door een mens gedaan! Ik was shocked, maar wel blij, dat ik dit heb mogen ontdekken. Verder is de adventistische kerk een vrouw vriendelijk kerk en dat vind ik ook zo mooi, want ik geloof dat man en vrouw gelijk zijn.

De Bijbel

Adventisten zijn het oneens met de theorie van de woordelijke inspiratie van de Bijbel, waarbij God elk woord aan de bijbelschrijver zou hebben gedicteerd. Wel zijn de schrijvers geïnspireerd door de Heilige Geest. De Bijbel moet wel letterlijk worden opgevat, tenzij uit het verband duidelijk blijkt dat dit ten aanzien van bepaalde gedeelten niet de opzet is. Er is in recente tijden een duidelijke beweging – weg van de oude "bewijstekst" methode – in de richting van grotere eerbied voor de context en meer aandacht voor verschillen in literair genre. Wel wordt het adventisme door een behoudende bijbelopvatting gekenmerkt.

De Drieënige God


Het klassieke christelijke dogma van de Drieëenheid wordt onderschreven, ook al duurde het geruime tijd voordat hierover volledige overeenstemming bestond. Een vraag ten aanzien van de natuur van Christus heeft de gemoederen herhaaldelijk intens beziggehouden: Wat was de aard van de menselijke natuur die Christus aannam bij zijn vleeswording? Was dit de natuur die Adam had vóór de zondeval? Of begon Christus op hetzelfde punt waar wij ons bevinden?

De verlossing

Alleen door geloof in Christus is er behoud. De eeuwige redding van de mens is geheel afhankelijk van wat God in zijn zoon Jezus Christus heeft gedaan en rust op geen enkele manier op enige bijdrage van onze kant. Adventisten moeten zo eerlijk zijn toe te geven dat wetticisme vaak de glans van het evangelie heeft overschaduwd en dat dit probleem van tijd tot tijd nog steeds de kop opsteekt. De wet laat de mens echter nog steeds zijn fouten en gebreken zien en drijft de mens naar Christus toe. Dankbaarheid is vanzelfsprekend. In het verleden is er wel eens op gewezen dat een deel van de verzoening plaatsvindt in het hemels heiligdom, als tweede fase (Hebreeën 8:5), naar analogie van de dagelijkse offerdiensten in het OT-heiligdom, die hun vervolg vonden in de Grote Verzoendag.

Waarom die lange naam?


De naam Zevende-dags Adventisten richt de schijnwerper op twee aspecten die adventisten duidelijk onderscheiden van de meeste andere christenen: het vieren van de rustdag op de zaterdag, de zevende dag van de week, en een visie op de toekomst die de wederkomst van Christus als brandpunt heeft.
De kerk

Adventisten zien zich niet als de enige ware christenen, en geloven niet dat alleen zij kans hebben behouden te worden. Maar zij geloven wel dat zij een beter inzicht in "de waarheid" hebben dan anderen. Zij herkennen zich in de eschatologische "rest" van Openbaring 12:17 en zien zichzelf als Gods "laatste gemeente" waarvan een profiel wordt geschetst in Openbaring 3:14-22. Toetreding tot een adventistengemeente geschiedt door de doop door onderdompeling, de doopkandidaat belijdt in het openbaar zijn geloof in de Drieënige God en in de verlossing door Jezus Christus en stemt vervolgens in met enkele essentiële adventistische leerstellingen. Als men al binnen een andere gemeenschap door onderdompeling werd gedoopt, behoeft deze niet herhaald te worden, maar wordt men toegelaten op de belijdenis van zijn geloof. Wie op een bepaald moment het adventisme vaarwel zegt en later terugkeert kan om herdoop vragen, maar in het algemeen wordt daarop niet aangedrongen. Adventisten kennen een "open" avondmaalsviering waaraan iedereen, gedoopt of niet kan deelnemen. Over de toelating van jongere ongedoopte kinderen bestaat geen eenstemmigheid. In Nederland staat men er in meerderheid afwijzend tegenover. Voorafgaand aan het avondmaal vindt een voetwassing plaats, als "dienst der nederigheid". De kinderdoop wordt als onbijbels afgewezen, maar ouders kunnen hun kind laten "opdragen", waarbij de predikant een gebed uitspreekt voor ouders en kind, terwijl hij het kind in zijn armen houdt. Ernstige zieken worden soms gezalfd, in navolging van de raad van de apostel Jakobus (5:14-15). Daarbij gaat men er echter niet vanuit dat het begeleidende gebed altijd door God verhoord zal worden.

Geestelijke gaven

De kerk is toegerust met een aantal geestelijke gaven (1 Corinthiërs 12-14). De profetische gave is de duidelijkste daarvan. De "volharding der heiligen" blijkt uit hun trouw aan Gods geboden en uit het "bewaren" van "het geloof" (Statenvertaling: het getuigenis) van Jezus (Openbaring 14:12). En dit "getuigenis van Jezus" is volgens Openbaring 19:10 te verstaan als "de geest der profetie". Deze geest der profetie is herkend in Ellen G. White (1827-1915), die talloze dromen en visioenen ontving, die zij en andere medegelovigen een goddelijke oorsprong toekenden. Haar boeken worden daarom als geïnspireerd beschouwd. Zij heeft met haar inzichten de richting bepaald waarin de kerk zich heeft ontwikkeld. Er bestaat een zekere spanning tussen artikel 1 en 17 van de fundamentele geloofspunten, maar de Bijbel heeft meer gezag. Haar boeken hebben een grotere waarde voor de meeste adventisten dan de Institutie van Calvijn voor het gros van de calvinisten.

De laatste dingen

De mens heeft geen onsterfelijke ziel die bij zijn sterven naar de hemel of de hel gaat. De mens is een eenheid. Bij de dood begint een onbewuste toestand, die in zekere zin met de slaap kan worden vergeleken. Zijn identiteit wordt bij God bewaard. De gelovigen wacht eeuwig leven; de ongelovigen wacht een eeuwige dood. Adventisten ontkennen een eeuwige straf, maar de straf is wel onomkeerbaar.Uniek is de visie op het oordeel. Voorafgaande aan de wederkomst is er een fase van onderzoek. Zoals de oudtestamentische Grote Verzoendag een element van oordeel bevatte, moet ook het werk van de hemelse Hogepriester tijdens de antitypische Grote Verzoendag in het hemels heiligdom verband houden met het oordeel ("voor-onderzoekend oordeel", pre-Advent oordeel). Bij Christus’ wederkomst komen allen die zich niet aan zijn kant hebben geschaard om (Openbaring 19:11-21). Tijdens de duizendjarige periode die dan begint zijn de geredden op de een of andere manier bij het oordeel betrokken (Openbaring 20:4; 1 Corinthiërs 6:3). Aan het einde van deze duizend jaar worden de goddelozen voor korte tijd tot leven gewekt om dan, met de Satan, het uiteindelijke loon te ontvangen, dat wil zeggen: voor eeuwig te worden verdelgd.

5 comments:

Arie on vrijdag, juli 09, 2010 zei

Na je reactie op mijn blog heb ik even doorgeklikt naar deze website. Goed om te zien dat er nog meer mensen zijn die het Koninkrijk van God verkondigen via het internet.

Interessant stuk trouwens over de zevende-dags Adventisten. Heb er zelf nog maar weinig over gehoord.

Of we nu evangelisch, gereformeerd, of adventist zijn, het belangrijkste blijft de basis, het fundament Jezus Christus.

Door Hem kunnen we ondanks de verschillen toch 1 wereldwijde gemeente zijn.

Supreme Heaven on vrijdag, juli 09, 2010 zei

@Arie Ben het volledig met je eens :).

Anoniem zei

Ik ben niet zo zeker van de teksten op de website 7da.web. Het is niet ondenkbaar dat deze site gelinked is naar een anti-adventistsiche en anti-Ellen White webring.
De maker van deze site ziet Mw. E.G. White ook als het Beest uit openbaringen.
De link naar de web ring, wereld wijdt is momenteel niet meer te vinden. Wellicht dat de teksten deels Bijbels kloppen, maar de maker van deze site, een Gereformeerde gelovige, is niet opgezet met het kerkgenootschap der Zevende Dags Adventisten. Het is niet de eerste keer dat mensen denken dat 7da web com een info site van de officiële Adventkerk is.
De NL Unie van de Zevende Dags Adventisten heeft in het verleden veel moeilijkheden ondervonden van de maker van deze site, omdat hij hun naam gebruikt voor zijn doeleinden en weigerde de naamzetting te veranderen.

De anti- ZDA en E.G. White webring is gerealiseerd door teleurgestelde predikanten, ex-leden en principiële tegenstanders van de Adventkerk!

Wilt u de boodschap van de ZDA geloofsgmeenschap uitleggen of voorhouden, link dan hier naar: http://www.adventmedia.nl/

Op zoek naar de waarheid on zaterdag, juni 11, 2016 zei

Ik vind het nog al verwarrend - ik geloof wel in de zaterdag viering - maar ook in de straf van hemel en hel - ook de onderdomelig is ook goed. Maar dan ��������
Ik heb een site gemaakt over het belangrijkste voor mij de liefde van Jezus en de straf als jij je niet houd aan de 10 geboden. www. How-are-you.nl.
Weet je ik benk dat ik nergens naar toe ga en gewoon de bijbel leer

Jonko pooier24 on woensdag, januari 02, 2019 zei

Awesome dit, blij dat ik het gelezen heb. Kom gelijk een keertje kijken bij 1 van jullie gemeentes.

Een reactie posten